Utfodring av tävlingshästen - tips och trix

Då tänkte jag dela med mig av ytterliggare bra kunskap från min sammarbetspartner Brogaardens bok "Stora foderboken". Tidigare har jag delat med mig av allmäna tips samt tips för den äldre hästen. Men nu är det alltså dags för lite tips och trix kring utfodring av tävlingshästen. Vill ni läsa denna fantastiska bok så hittar ni den här.

Tänk dig en tävlingsdag där det känns som alla förberedelser är gjorda på bästa sätt! Du har tränat rätt, haft en perfekt framridning och ni har tillsammans presterat på topp inne på banan, ändå så misslyckas prestationen. Hopphästen kanske inte orkar mer och när ni är i omhoppning försvinner koncentrationen.
Känner du igen detta?

De vanligaste orsakerna till denna misslyckade prestation är faktiskt foderrelaterade, antingen saknas energin, hästen samlar på sin mjölksyra eller så finns en brist på elektrolyter eller vätska i kroppen. Förutom att påverka resultatet på tävling ger rätt utfodring en chans att förbättra kvaliteten på träning och då även påverka resultaten på tävling. Men hur lägger man upp utfodringen för tävlinghästen? Många olika förhållanden spelar roll, exempel på dessa är arbetsuppgiftens längd, arbetstempo samt arbetstyp, men även saker som man kanske lägger mindre uppmärksamhet på som väder och luftfuktighet.

Om hästen då blir trött på banan, vad beror detta på? Dels kan det beror på ansamling av mjölksyra som är en avfallsprodukt vilket resulterar i en sjunkande syregallt i muskelcellerna vilket försämrar deras funktion. Det kan även bero på att glykogendepåerna töms vilket tar upp till 72 timmar för hästen att hämta sig från, något som kan ge påverkan på resultatet under meeting eller flerdagas fälttävlan. Dessutom gör brist på vätska att hästen kyler ner sig sämre vilket kan ge livshotande ökning av temperaturen samtidigt som elektrolyter orsakar mindre muskelstyrka, minskad känsla av hunger och törst samt nervösa störningar, okoordinerade rörelser samt fång.

Tips och trix vid utfodring av tävlingshästen:

- Tiden för utfodring förhållande till träning och tävling kan ha stor påverkan på resultatet genom betydelsefull påverkan på prestationsförmåga och uthållighet.
- Hoppning, dressyr och fälttävlan är en kombination av aerob och anaerob energiomvandling.
- Generellt uppnår man hos inom dessa grenar bättre resultat genom att inska mängden kraftfoder eller spannmål och ersätta delar av detta med olja och vattenlösliga fibrer.
- Två dagar innan tävling skall träningsmängden minskas samtidigt som utfodring sker som normalt vilket fyller på hästens glykogendepåer.
- Går tävlingsstarten tidigt på morgonen rekomenderas ett sent kvällsmål men inte sin vanliga frukost. Hästen skall samtidigt inte vara fastande mer än 6 timmar före tävlingsstarten då glykogendepåerna snabbt töms.
- Utfodra gärna hästen med hö före tävling men för att minska risen för fall i blodets vätskeinnehåll bör det vara en mindre mängd (1-2 kg) och minst 2-3 timmar före start.
- Ett litet mål med högt stärkelseinnehåller 1-1,5 timme efter en hård prestation minskar tömningen av glykogenreserverna, dessutom bör hästen utöver detta få ytterliggare en stärkelsehaltig måltid 2-3 timmar senare.
- När vätskeförlusten stiger över 4% börjar symtom att märkas. Slemhinnor i mun och ögon blir torrare och hudens elasticitet försämras.
- Ett enkelt test för att se om hästen är uttorkad är man håller upp ett hudveck på hästens hals/manke, när man släpper skall vecket försvinna inom 1 sekund.

​Detta inlägg är ett sammarbete med Brogaarden

Gillar

Kommentarer